( http://voznesenie.paskha.ru/Bogosluzhenie/UtrenJa/ )

На утрени

На Бог Господь: тропарь праздника: Вознеслся еси во славе: трижды. По 1-м стихословии седален, глас 1. Подобен: Камени запечатану:

Ангелом дивящимся восхода странному, и учеником ужасающимся страшному взытия, возшел еси со славою яко Бог, и врата Тебе взяшася Спасе. Сего ради силы небесныя дивляхуся вопиюще: слава снизхождению Твоему Спасе, слава царствию Твоему, слава вознесению Твоему, Едине Человеколюбче. [Дважды] Когда Ангелы удивлялись чудному восхождению / и ученики поражались повергающему в трепет вознесению, / взошел Ты со славою как Бог, / и врата поднялись для Тебя, Спаситель. / Потому Силы Небесные удивлялись, взывая: / "Слава нисхождению Твоему Спаситель, / слава Царству Твоему, / слава вознесению Твоему, Единый Человеколюбец!"

Слава, и ныне: тойже По 2-м стихословии седален, глас 3: Подобен: Красоте девства:

Превечный Бог и Безначальный, еже восприят естество человеческое, обоготворив тайно днесь вознесе. Ангели предтекуще апостолом показоваху Сего идуща на небеса со славою многою, Томуже поклонившеся глаголаху: слава Богу вознесшемуся. [Дважды] Превечный Бог и Безначальный / в сей день вознес природу человеческую, / которую Он принял, таинственно обоготворив. / Ангелы, предшествуя, Апостолам показывали / Его идущим на небеса со славою великою, / и те, Ему поклонившись, возглашали: / "Слава Богу вознесшемуся!"

Слава, и ныне: тойже По полиелеи седален, глас 5. Подобен: Собезначальное Слово:

Сошедый с небесе на земная, и долу лежащий во адове стражи, совоскресивый яко Бог Адамов зрак, вознесением Твоим Христе на небеса возвед, престолу Отеческому Твоему соседителя соделал еси, яко милостив и Человеколюбец. [Дважды] Сойдя с небес на землю, / и лежащий долу под стражей ада Адамов образ / с Собою воскресив как Бог, / и вознесением Твоим, Христе, на небеса его возвысив, / Ты на Своем Отеческом престоле дал ему воссесть, / как Милостивый и Человеколюбец.

Слава, и ныне: тойже

И чтение празднику: Похвальная словеса, творение кир Андреа, или прочих.

Следующая страница

Таже, степенна, первый антифон 4-го гласа.

Прокимен, глас 4:

Взыде Бог в воскликновении, Господь во гласе трубне. Стих: Вси языцы восплещите руками: Всякое дыхание: Взошел Бог при восклицании, / Господь – при звуке трубном. Стих: Все народы, рукоплещите, воскликните Богу гласом радости.

От Матфея святаго Евангелия чтение, зачало 71:

Воскрес Иисус заутра в первую субботу, явися прежде Марии Магдалини, из неяже изгна седмь бесов.
Она (же) шедши возвести с Ним бывшим, плачущимся и рыдающим:
И они слышавше, яко жив есть и виден бысть от нея, не яша веры.
По сих же двема от них грядущема явися инем образом, идущема на село.
И та шедша возвестиста прочим: и ни тема веры яша.
Последи (же) возлежащим им единомунадесяте явися, и поноси неверствию их и жестосердию, яко видевшим Его воставша не яша веры.
И рече им: шедше в мир весь, проповедите Евангелие всей твари.
Иже веру имет и крестится, спасен будет: а иже не имет веры, осужден будет.
Знамения же веровавшим сия последуют: именем Моим бесы ижденут: языки возглаголют новы:
Змия возмут: аще и что смертно испиют, не вредит их: на недужныя руки возложат, и здрави будут.
Господь же убо, по глаголании (Его) к ним, вознесеся на небо и седе о десную Бога.
Они же изшедше проповедаша всюду, Господу поспешствующу и слово утверждающу последствующими знаменьми. Аминь.
Воскреснув рано в первый день недели, Иисус явился сперва Марии Магдалине, из которой изгнал семь бесов.
Она пошла и возвестила бывшим с Ним, плачущим и рыдающим;
Но они, услышав, что Он жив и она видела Его, – не поверили.
После сего явился в ином образе двум из них на дороге, когда они шли в селение.
И те, возвратившись, возвестили прочим; но и им не поверили.
Наконец, явился самим одиннадцати, возлежавшим на вечери, и упрекал их за неверие и жестокосердие, что видевшим Его воскресшего не поверили.
И сказал им: идите по всему миру и проповедуйте Евангелие всей твари.
Кто будет веровать и креститься, спасен будет; а кто не будет веровать, осужден будет.
Уверовавших же будут сопровождать сии знамения: именем Моим будут изгонять бесов; будут говорить новыми языками;
Будут брать змей; и если что смертоносное выпьют, не повредит им; возложат руки на больных, и они будут здоровы.
И так Господь, после беседования с ними, вознесся на небо и воссел одесную Бога.
А они пошли и проповедовали везде, при Господнем содействии и подкреплении слова последующими знамениями. Аминь.

Воскресение Христово: единожды. псалом 50. Слава: глас 2: Молитвами апостолов: И ныне: Молитвами Богородицы: Таже, стих: Помилуй мя Боже, по велицей милости Твоей:

И поем настоящий самогласен, глас 6:

Днесь на небесех горния силы наше естество зряще, дивящеся страннаго образа восходу, недоумевахуся друг ко другу глаголюще: кто Сей пришедый? Видяще же своего Владыку, небесная врата взяти повелеваху: с нимиже непрестанно воспоим с плотию отонуду паки Грядущаго, яко Судию всех и Бога всесильна. В сей день вышние воинства, / созерцая на небесах природу нашу, / удивлялись чудному образу восхождения, / в недоумении друг другу говоря: / "Кто Этот Пришедший?" / Видя же своего Владыку, / небесные врата поднять повелевали. / С ними и мы непрестанно воспеваем Тебя, / вновь с небес во плоти Грядущего, / как Судию всех и Бога Всесильного.

Следующая страница

Каноны

Канон первый, творение кир Иоанна.

Глас 5. Со ирмосом на 8:

Песнь 1

Ирмос: Спасителю Богу в мори люди немокрыми ногами наставльшему, и фараона со всевоинством потопльшему, Тому Единому поим: яко прославися.

Ирмос: Спасителю Богу, / по морю народ стопами не омоченными проведшему / и фараона со всем воинством потопившему, – / Ему единому воспоем, / ибо Он прославился.

Воспоим вси людие, на рамех херувимских вознесшуся со славою Христу, и спосадившему нас одесную Отца, песнь победную: яко прославися.

Воспоем, все люди, Христу, / на плечах Херувимских вознесшемуся со славою, / и посадившему нас с Собою справа от Отца, / песнь победную, ибо Он прославился.

Ходатая Богу и человеком Христа, лицы ангельстии видевше, с плотию в вышних удивляхуся, согласно же воспеваху песнь победную: яко прославися.

Посредника между Богом и людьми – Христа / сонмы Ангелов, увидев на высотах с плотию, поражались, / но согласно воспевали песнь победную, /ибо Он прославился.

Явльшемуся Богу на горе Синайстей, и закон давшему Боговидцу Моисею, от горы Елеонския вознесшемуся плотию, Тому вси воспоим: яко прославися.

Богу, явившемуся на горе Синайской / и закон Боговидцу Моисею давшему, / с горы Елеонской вознесшемуся плотию, – / Ему все мы воспоем, / ибо Он прославился.

Богородичен: Пречистая Мати Божия, Воплощеннаго от Тебе, и от недр Родителя неотступльшаго Бога непрестанно моли, от всякаго обстояния спасти, яже созда.

Богородичен: Пречистая Матерь Божия! / Воплотившегося от Тебя / и от недр Родителя не отлучившегося Бога / непрестанно моли от всякого несчастья / спасти тех, кого Он создал.

Другий канон праздника, творение Иосифово.

Глас 4. Подобне со ирмосом на 6:

Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чудеса.

Ирмос: Отверзу уста мои, / и они исполнятся Духа, / и слово изреку Царице Матери, / и явлюсь светло торжествующим, / и воспою радостно Ее чудеса.

Воскресл еси тридневен, по естеству безсмертный, и явился еси единонадесятим, и всем учеником, и востекл еси Христе ко Отцу, облаком носимь всех Творче.

Воскрес Ты в третий день, / по естеству безсмертный, / и явился одиннадцати и всем ученикам, / и взошел к Отцу, носимый облаком, / Христе, всего Создатель.

Вопиет явственно поя Давид Богодохновенный, взыде Господь к небесным, в воскликновении и трубы шуме, и к началосветному Отцу доспе.

Взывает яснейшим образом / Давид Боговдохновенный, воспевая: / "Взошел Господь на небеса / при восклицании и трубном звуке / и достиг начального Света – Отца".

Слава: Состаревшийся, Господи, мир многими грехми, обновив страстию Твоею и востанием Твоим, возшел еси носимь облаком к пренебесным: слава славе Твоей.

Слава: Мир, от многих грехов одряхлевший, / обновив страданием Твоим, / и воскресением Твоим, Господи, / Ты взошел на небеса, носимый облаком. / Слава силе Твоей!

И ныне: Богородичен: Владыку родила еси всех, всенепорочная Владычице, страсть вольную приимшаго, и возшедша к Своему Отцу, Егоже не остави, аще и плоть взят.

И ныне, Богородичен: Владыку всех Ты зачала, / всенепорочная Владычица, / добровольно принявшего страдание / и восшедшего к Своему Отцу, / Которого Он не оставил, / хотя и принял плоть.

Катавасия, оба лика вкупе:

Катавасиа: Божественным покровен, медленоязычный мраком, извитийствова Богописанный закон: тину бо оттряс очесе умнаго, видит Сущаго, и научается Духа разуму, хваля Божественными песньми.

Косноязычный Моисей, / Божественным сокрытый мраком, / ясно изложил Богом писанный закон, / ибо, сбросив нечистоту со взора умственного, / он видит Сущего и знанию Духа научается, / прославляя Его Божественными песнями.

Песнь 3

Ирмос: Силою Креста Твоего Христе, утверди мое помышление, во еже пети и славити спасительное Твое вознесение.

Ирмос: Силою Креста Твоего, Христе, / утверди мое помышление, / чтобы мне петь и прославлять / спасительное Твое вознесение.

Возшел еси Жизнодавче Христе ко Отцу, и вознесл еси род наш Человеколюбче, неизреченным благоутробием Твоим.

Ты взошел, Податель жизни Христе, к Отцу / и возвысил род наш, Человеколюбец, / по неизреченному милосердию Твоему.

Чини ангельстии Спасе, человеческое естество видевше совосходящее Тебе, непрестанно удивляеми воспеваху Тя.

Полки Ангельские, увидев смертное естество, / восходящее с Тобой, Спаситель, / в изумлении непрестанно воспевали Тебя.

Ужасахуся ангельстии лицы Христе, зряще Тя с телесем вознесшася, и воспеваху святое Твое вознесение.

Изумлялись сонмы Ангелов, / видя Тебя, с телом вознесенного, Христе, / и воспевали святое Твое вознесение.

Естество человеческое Христе, тлением падшее возставил еси, и восходом Твоим вознесл еси, и с Собою нас прославил еси.

Естество человеческое, растлением падшее, / Ты восстановил, Христе, / и восхождением Твоим возвысил, / и нас прославил с Собою.

Богородичен: Моли непрестанно Чистая, Произшедшаго от ложесн Твоих, избавитися прелести диаволи, поющим Тя Матерь Божию.

Богородичен: Моли непрестанно, Чистая, / Происшедшего от недр Твоих / об избавлении от обольщения диавольского / воспевающих Тебя, Матерь Божию.

Ин

Ирмос: Твоя песнословцы Богородице, живый и независтный источниче, лик себе совокупльшия духовно утверди, в Божественней твоей славе, венцев славы сподоби

Ирмос: Твоих песнопевцев, Богородица, / живой и обильный источник, / устроивших духовный праздник, утверди / и в Божественной Твоей славе / удостой венцов славы.

Возмите врата небесная, се прииде Христос Царь твари, в тело оболкся земное, горнейшим глаголаху силам дольнейшия.

"Возвысьте врата небесные; / вот пришел Христос, Царь и Господь, / облекшийся в тело земное", – / возглашали низшие Силы высшим.

Взыскав Христе, прельщеннаго прелестию змиевою Адама, яко в сего оболкийся, возшел еси, и сел еси одесную, яко сопрестолен Отцу, поющим ангелом Тебе.

Взыскав Адама, / введенного в заблуждение хитростью змия, / Ты взошел, как облекшийся в него, Христе, / и воссел справа, как сопрестольный Отцу, / при пении Ангелов в Твою честь.

Слава: Земля празднует и ликует, радуется и небо, вознесением днесь Творца твари, предъявленно соединившаго разстоящаяся хотением.

Слава: Земля празднует и ликует, / радуется и небо / вознесению в сей день Создателя всего творения, / явно соединившего разделенное / по воле Своей.

И ныне: Богородичен: Смерти родивши Разрушителя, Единаго безсмертнаго Бога, Дево Мати Всечистая: Того присно умоли, умерщвляющия моя страсти уморити, и спасти мя.

И ныне, Богородичен: Родившая смерти разрушителя, / единого бессмертного Бога, / Дева-Матерь всечистая, / непрестанно Его моли / умертвить убивающие меня страсти / и спасти меня.

Катавасия:

Катавасиа: Разверзе утробы нечадствовавшия узы, досаду же неудоботерпиму благочадствующия, едина молитва пророчицы древле Анны, носящия дух сокрушен, к Сильному, и Богу разумов.

Катавасия: Расторгла бездетного чрева узы / и прекратила наглость многодетной неудержимую / в древности одна молитва пророчицы Анны, / имевшей сокрушенный дух, / к Властителю и Богу ведения обращенная.

Седален, глас 8. Подобен: Премудрости:

Всед на облаки небесныя, оставив мир сущим на земли, возшел и сел еси одесную Отца, яко Единоносущен Сему сый и Духу. Аще бо и во плоти явился еси, но непреложен пребыл еси: темже чаеши совершения конец, судити грядый на землю миру всему. Правосуде Господи, пощади души наша, прегрешений оставление даруя, яко Бог милостив, рабом Твоим.

Вступив на облака небесные, / оставив мир тем, кто на земле, / взошел Ты и воссел справа от Отца, / как единосущный Ему и Духу: / ибо во плоти Ты явился, / но неизменным пребыл. / Там ожидаешь Ты наступления конца, / чтобы, придя на землю, судить весь мир. / Правосудный Господи, пощади души наши, / согрешений отпущение даруя, / как Бог милостивый, рабам Твоим.

Слава, и ныне, тойже.

И чтение праздника.

Следующая страница

Песнь 4

Ирмос: Услышах слух силы Креста, яко рай отверзеся им и возопих: слава силе Твоей Господи.

Ирмос: Услышал я весть / о могуществе Креста Твоего, / что рай был им отверст, / и возгласил: "Слава силе Твоей, Господи!"

Вознеслся еси во славе, ангелов Царю, Утешителя нам от Отца послав. Темже вопием: слава Христе вознесению Твоему.

Вознесся Ты во славе, Ангелов Царь, / чтобы послать нам Утешителя от Отца; / потому мы возглашаем: / "Слава, Христе, вознесению Твоему!"

Яко взыде Спас ко Отцу с плотию, удивишася ангельская воинства, и возопиша: слава Христе вознесению Твоему.

Когда Спаситель взошел с плотию к Отцу, / удивились Ему Ангельские воинства и возгласили: / "Слава, Христе, вознесению Твоему!"

Ангельския силы горнейшим вопияху: врата возмите, Христу нашему Царю, Егоже воспеваем вкупе со Отцем и Духом.

Ангельские Силы низшие взывали к высшим: / "Откройте врата для Христа, нашего Царя, / Которого мы воспеваем вместе со Отцом и Духом!"

Богородичен: Дева роди, и матерняя не позна: но Мати убо есть, Девою же пребысть, Юже воспевающе, радуйся Богородице, взываем.

Богородичен: Дева родила, и свойственного матерям не испытала; / однако Она – подлинно Матерь, / хотя осталась Девой. / Её воспевая, мы взываем: / "Радуйся, Богородица!"

Ин

Ирмос: Седяй в славе, на престоле Божества, во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный, нетленною дланию носимый, и спасе взывающия: "Слава, Христе, силе Твоей".

Сидящий в славе / на престоле Божества, / на облаке легком, / пришел Иисус Божественнейший, / носимый непорочной рукою, / и спас взывающих: / "Слава, Христе, силе Твоей!"

Иисус Жизнодавец приим, ихже возлюби, на Елеонскую гору восходит, и сих благослови, и облаком носимь Отчая недра доспе, яже никакоже оставил.

Иисус, Податель жизни, / взяв тех, которых возлюбил, / на гору Елеонскую восходит; / и благословил Он их, и облаком носимый / недр Отеческих достиг, / которых никогда не оставлял.

Мир весь празднует видимый и невидимый: в радости ангели ликуют, и человецы славословяще непрестанно вознесение, плотию Соединившагося нам благостию.

Весь мир видимый и невидимый празднует; / Ангелы и люди торжествуют, / непрестанно славословя вознесение / Соединившегося с нами плотию по благости.

Слава: Разрушивый державу смерти яко безсмертный Господи, безсмертие всем даровал еси Человеколюбче, и вознеслся еси во славе, зрящим Тя честным учеником Иисусе всесильне.

Слава: Разрушив могущество смерти, как безсмертный, / Ты, Господи, всем даровал безсмертие, Человеколюбец, / и вознесся во славе / на глазах священных Твоих учеников, / Иисусе всесильный.

И ныне: Богородичен: Блаженно чрево Твое Всенепорочная бысть: чрево бо адово преславно истощившаго, несказанно вместити сподобилася еси: Егоже моли спасти нас поющих Тя.

И ныне, Богородичен: Блаженным сделалось чрево Твое, Всенепорочная! / Ибо Опустошившего чрево ада дивным образом / Ты неизъяснимо вместить сподобилась; / моли Его спасти нас, воспевающих Тебя.

Катавасиа:

Катавасиа: Царю царей, Яковый от Яковаго един Слове произшедый, от Отца безвиновнаго, равномощнаго Твоего Духа апостолом истинно послал еси, яко Благодетеля поющим: слава державе Твоей Господи.

Катавасия: Царь царей, Единый от Единого, / Единственное Слово, происшедшее от безначального Отца, / равносильного Тебе Духа Ты, как благодетель, / действительно послал Апостолам, поющим: / "Слава могуществу Твоему, Господи!"

Песнь 5

Ирмос: Утренююще вопием Ти Господи, спаси ны: Ты бо еси Бог наш, разве бо Тебе иного не знаем.

Ирмос: С рассвета бодрствуя, / мы взываем к Тебе, Господи: / "Спаси нас, ибо Ты Бог наш; / кроме Тебя мы иного не знаем!"

Исполнив веселия всяческая Милостиве, к горним силам с плотию пришел еси.

Исполнив все веселием, Милостивый, / Ты пришел с плотию / к вышним Силам.

Ангельския силы вземлема Тебе видевше, врата, взываху Царю нашему, возмите.

Ангельские силы, / увидев Тебя возносимым, возглашали: / "Врата для Царя нашего возвысьте!"

Апостоли видевше возвышаема Спаса, с трепетом взываху Царю нашему: слава Тебе.

Апостолы, увидев Спасителя возносящимся, / с трепетом возглашали Царю нашему: / "Слава Тебе!"

Богородичен: Деву по рождестве поем Тя Богородице, Ты бо Бога Слова плотию мирови родила еси.

Богородичен: Девственную и после родов / воспеваем Тебя, Богородица, / ибо Ты Бога-Слово во плоти / миру родила.

Ин

Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней Славе Твоей: Ты бо, неискусомужняя Дево, во утробе носила еси Бога, и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя, мир подавающего.

Ирмос: Изумился весь мир / о Божественной славе Твоей: / ибо Ты, брака не познавшая Дева, / носила во чреве Твоём Всевышнего Бога / и родила вечного Сына, / всем воспевающим Тебя мир подающего.

Умертвив смерть Твоею смертию Господи, взем ихже возлюбил еси, возшел еси на Масличную гору святую, и оттуду востекл еси Христе к Твоему Родителю, облаком носимь.

Умертвивший смерть / смертию Твоею, Господи! / Взяв тех, которых возлюбил, / Ты взошел на святую гору Масличную, / и оттуда поднялся к Твоему Родителю, Христе, / облаком носимый.

Странно Твое рождество, странно Твое воскресение, странно и страшно Твое Жизнодавче, еже от горы Божественное вознесение, еже изобразуя Илиа четвероконный восхождаше, воспевая Тя Человеколюбче.

Необычайно рождество Твое, / необычайно Твое воскресение, / необычайно и повергает в трепет / Твое, Податель жизни, с горы божественное вознесение, / которое изображая, Илия / возносился на четырех конях, / воспевая Тебя, Человеколюбец.

Слава: Зрящим апостолом вещаху ангели: мужие галилейстии, что чудитеся вознесению Жизнодавца Христа: Сей приидет паки на землю судити миру всему, яко Судия праведнейший.

Слава: Смотревшим Апостолам возглашали Ангелы: / "Мужи Галилейские, что вы удивляетесь / вознесению жизни Подателя Христа? / Он снова придет на землю, чтобы судить весь мир, / как Судия праведнейший".

И ныне: Богородичен: Деву сохранив Тя по рождестве нетленну, восходит Христос ко Отцу Богородительнице, Егоже не остави, аще и плоть прият из Тебе, мысленную же и одушевленную, за милость неизреченную.

И ныне, Богородичен: Христос, сохранивший Тебя после родов / непорочной девой, Божия Родительница, / восходит ко Отцу, Которого не оставлял, / хотя и принял от Тебя плоть с разумною душою / по неизреченной милости.

Катавасия

Катавасиа: Решительное очищение грехов, огнедохновенную приимите Духа росу, о чада светообразная церковная. Ныне от Сиона бо изыде закон, языкоогнеобразная Духа благодать.

Катавасия: Искупительным очищением от грехов / примите огнедышащую росу Духа, / о чада Церкви световидные; / ибо ныне вышел от Сиона закон – / благодать Духа в виде огненных языков.

Песнь 6

Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.

Ирмос: Объяла меня бездна, / гробом мне сделался кит, / но я воззвал к Тебе, Человеколюбцу, / и спасла меня десница Твоя, Господи.

Взыграшася апостоли, зряще на высоту днесь Зиждителя вземлема, упованием Духа, и страхом зовяху: слава восходу Твоему.

Апостолы, видя в сей день Создателя, / поднимающимся ввысь, / возликовали в надежде получения Духа, / и со страхом восклицали: / "Слава восхождению Твоему!"

Предсташа ангели, вопиюще Христе учеником Твоим: имже образом видесте Христа восходяща с плотию, паки приидет Праведный всех Судия.

Предстали Ангелы, / взывая ученикам Твоим, Христе: / "Каким образом вы увидели Христа с плотию восходящим, / так Он снова придет, / праведный Судия всех!"

Яко видеша Тя Спасе наш небесныя силы, на высоту вземлема с телом, взываху, глаголюще: велико Владыко, человеколюбие Твое.

Когда небесные Силы / увидели Тебя, Спаситель наш, / с телом возносимого на высоту, / они взывали, говоря: / "Велико, Владыка, человеколюбие Твое!"

Богородичен: Купину Тя неопалимую, и гору, и лествицу одушевленную, и дверь небесную достойно славим Марие славная, православных похвало.

Богородичен: Купину Тя неопалимую, и гору, и лествицу одушевленную, и дверь небесную достойно славим Марие славная, православных похвало.

Ин

Ирмос: Божественное сие и всечестное, совершающе празднество, приидите, Богомудрии, руками восплещим, от Нея рождшегося Бога славим.

Ирмос: Божественный сей и всеми чтимый / совершая праздник Богоматери, / придите, Богомудрые, начнем рукоплескать, / от Нее рожденного Бога славя.

Да кропят нам свыше облака веселие вечное: / ибо Христос, облаком, как Херувимами, носимый, / в сей день восходит к Своему Отцу.

Да кропят нам свыше облака веселие вечное: / ибо Христос, облаком, как Херувимами, носимый, / в сей день восходит к Своему Отцу.

Плоти явився подобием, прежде разстоящаяся собрал еси во едино Человеколюбче, и вознеслся еси Щедре в небесная, зрящим Тя учеником Твоим.

Явившись в подобии плоти, / прежде разделенное Ты собрал воедино, Человеколюбец, / и вознесся, Милосердный, на небеса, / в то время, как ученики Твои на Тебя взирали.

Слава: Что червлены ризы плоти соедниившагося дебельству, святии ангели Христа зряще вещаху, страсти честныя Божественныя носяща образы.

Слава: "От чего красны одежды / Соединившегося с вещественностью плоти?" – / вопрошали святые Ангелы, взирая на Христа, / носящего божественные знаки / священного страдания.

И ныне: Богородичен: Поем Отроковице зачатие, поем Твое неизреченное рождество, имже избавихомся Чистая тли и озлобления, и мрачнаго адова затворения.

И ныне, Богородичен: Воспеваем зачатие Твое, Отроковица, / воспеваем неизреченное рождение Тобою, Чистая, / которым мы избавились от гибели и бедствия, / и мрачного заключения во аде.

Катавасия

Катавасиа: Очищение нам Христе и спасение Владыко, возсиял еси от Девы, да яко пророка от зверя морскаго персей Иону, от тли исхитиши всего Адама всеродна падшаго.

Из утробы Иону, как младенца, изверг морской зверь, / таким, каким и принял, / а Слово, вселившись в Деву и плоть приняв, / прошло через Нее, сохранив Её неповрежденной; / ведь Само не подвергшись плотскому зачатию / и Родившую уберегло от страданий.

Кондак, глас 6:

Еже о нас исполнив смотрение, и яже на земли соединив небесным, вознеслся еси во славе Христе Боже наш, никакоже отлучаяся, но пребывая неотступный, и вопия любящим Тя: Аз есмь с вами, и никтоже на вы.

Исполнив весь замысел о нашем спасении, / и то что на земле соединив с небесным, / вознесся Ты во славе, Христе, Боже наш, / совсем не оставляя нас, но пребывая неразлучно / и взывая любящим Тебя: / "Я – с вами и никто – против вас!"

Икос

Яже земли на земли оставившии, яже пепельная персти уступающии, приидите воспрянем, и на высоту возведем очи и мысли, вперим виды, вкупе и чувства, на небесная врата смертнии, непщуим быти в Масличной горе, и взирати на Избавляющаго на облацех носима. Отонуду бо Господь на небеса востече, и тамо даролюбезны дары раздая апостолом Своим, утешив я яко Отец, и утвердив я, наставив яко сынов, и рече к ним: не разлучаюся вас, Аз есмь с вами, и никтоже на вы.

Земное на земле оставив, / то, что – пепел, праху отдавая, / придите, отрезвимся, смертные, / и к высоте очи и мысли возведем, / прострем взоры, а вместе и чувства, к небесным вратам: / представим себе, что мы на Масличной горе, / и взираем на Искупителя, на облаке носимого. / Оттуда ведь Господь поднялся на небеса, / там и дары раздал Апостолам Своим Щедрый, / созвав, как Отец, и укрепив их, / наставив как сынов, и сказав им: / "Я от вас не удаляюсь; / Я – с вами, и никто – против вас!"

Следующая страница

Песнь 7

Ирмос: В пещи огненней песнословцы спасый отроки, благословен Бог отец наших.

Ирмос: В печи огненной / спасший песнопевцев-отроков, / благословен Бог отцов наших.

На облацех света вознесыйся, и спасый мир, благословен Бог отец наших.

На облаке светлом вознесшийся / и спасший мир, / благословен Бог отцов наших.

На раме Спасе, заблуждшее взем естество, вознесся, Богу и Отцу привел еси.

Взяв на плечи заблудшее естество, / Ты, Христе, вознесшись, / принес его к Богу и Отцу.

Возшедый во плоти к безплотному Отцу, благословен Бог отец наших.

Восшедший во плоти / к безплотному Отцу, / благословен Бог отцов наших!

Умерщвленое наше грехом естество взем, Твоему свойственному Отцу Спасе привел еси.

Взяв грехом умерщвленное наше естество, / Ты принес его, Спаситель, / к собственному Своему Отцу.

Богородичен: От Девы рождся, Юже Богородицу соделал еси, благословен Бог отец наших.

 

Богородичен: Рожденный от Девы, / Которую Ты соделал Богородицею, / благословен Ты, Боже отцов наших.

Ин

Ирмос: Не послужиша твари, Богомудрии, паче Создавшего, но огненное прещение мужески поправше, радовахуся поюще: "Прехвальный отцев Господь и Бог, благословен Еси".

Ирмос: Не почтили Богомудрые / творения больше Творца, / но угрожавший им огонь мужественно поправ, / радостно воспевали: / "Прехвальный Господь и Бог отцов, / благословен Ты!"

Светлый Тя Свет суща, подъят облак Господи, от земли паче ума восприемлема и небеснии собори восхвалиша со апостолы, глаголюще: Боже благословен еси.

Светлое облако подняло Тебя, / Господи, истинный Свет, / от земли непостижимо возносящегося, / и небесные сонмы с Апостолами / восхвалили Тебя, возглашая: / "Боже, благословен Ты!"

Рукама вси радующеся восплещим, вознесением Христовым, и воскликнем: взыде Бог во гласе трубне, и седе одесную, яко сопрестолен Отцу во веки.

В радости все начнем рукоплескать / в честь вознесения Христова и воскликнем: / "Взошел Бог при звуке трубном / и воссел справа от Отца, / как Ему сопрестольный, навеки!"

Слава: Поя древле Моисей великий, взываше: да поклонятся восходящу Христу небеснии ангели, яко всех Царю, емуже зовем: отцев Господи и Боже благословен еси.

Слава: Воспевая в древности, великий Моисей взывал: / "Да поклонятся восходящему Христу небесные Ангелы", / как Царю всего, Которому мы восклицаем: / "Отцов Господь и Бог, благословен Ты!"

И ныне: Богородичен: О чудес преславных! Како вместила еси Бога невместимаго Богорадованная, плотию обнищавшаго, и со славою многою в небесная вознесшагося днесь, и оживившаго человеки?

И ныне, Богородичен: О необычайные чудеса! / Как вместила Ты, благодати Божией исполненная, / Бога невместимого, обнищавшего плотию, / и с великою славою в сей день на небеса вознесшегося, / и оживотворившего людей?

Катавасия

Катавасиа: Согласная возшуме органская песнь, почитати златосотворенный бездушный истукан: Утешителева же светоносная благодать почествует, еже вопити: Троице Единая, равносильная, безначальная, благословена еси.

Катавасия: Стройный напев музыкальных орудий загремел, / призывая чтить литой из золота бездушный истукан; / светоносная же Утешителя благодать / побуждает нас в благоговении взывать: / "Троица единая, равносильная, безначальная, / благословенна Ты!"

Песнь 8

Ирмос: Из Отца прежде век рожденнаго Сына, и Бога, и в последняя лета воплощеннаго от Девы Матере, священницы пойте, людие превозносите во вся веки.

Ирмос: От Отца прежде веков / рожденного Сына и Бога, / и в последние времена воплотившегося от Девы-Матери, / священники воспевайте, / люди, превозносите во все века!

Во двою существу возлетевшаго Жизнодавца Христа на небеса со славою, и Отцу соседящаго, священницы пойте, людие превозносите во вся веки.

Подателя жизни Христа, / в двух естествах поднявшегося на небеса со славою / и восседающего рядом с Отцом, / священники воспевайте, / люди превозносите во все века.

От работы идольския тварь избавившаго, и представившаго ту свободну Твоему Отцу, Тебе Спасе поем, и Тебе превозносим во вся веки.

От рабства идолослужения творение избавившего / и представившего его свободным Своему Отцу, / Тебя, Спаситель, мы воспеваем / и Тебя превозносим во все века.

Своим схождением низложившаго супостата, и Своим возшествием вознесшаго человеки, священиицы пойте, людие превозносите во вся веки.

Низложившего Своим нисхождением противника / и Возвысившего Своим восхождением человека, / священники воспевайте, / люди превозносите во все века.

Богородичен: Херувимов превышшая явилася еси Богородице Чистая, во чреве Твоем сими Носимаго носившая: Егоже со безплотными, человецы славословим во вся веки.

Богородичен: Высочайшей Херувимов / Ты явилась, Богородица чистая, / во чреве Твоем носившая ими Носимого, / Которого вместе с бесплотными / мы, смертные, славословим во все века.

Ин

Ирмос: Отроки благочестивыя в печи, рождество Богородичо спасло есть, тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе:" Господа пойте дела, и превозносите во вся веки".

Ирмос: Отроков благочестивых в печи / Дитя Богородицы спасло: / тогда – прообразуемое, а ныне – действующее; / всю вселенную созывает Он петь Тебе. / "Пойте Господа, творения, / и превозносите во все века!"

Явишася умове апостолом в вознесении, и вещаху: что взирающе стоите дивящеся? Сей восходяй в небесная, приидет и паки судити иже на земли человеком, Судия сый Един.

Апостолам при вознесении / явились Умы небесные и вещали: / "Что стоите, взирая с удивлением? / Этот, восходящий на небеса, придет и снова / судить живущих на земле людей, / как Судия единый!"

Дадим Богу величие, хвалы согласие воскликнем, воспоим, ликуим, руками же восплещим: взыде Бог наш на небеса от земли, ангелом, архангелом поющим Сего, яко Владыку и Творца всех.

Воздадим Богу величие, / согласно хвалу воскликнем, / будем петь, ликовать и рукоплескать: / Бог наш взошел от земли на небеса, / Ангелы же и Архангелы Его воспевали, как Владыку / и Создателя всех.

Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа. Взятся превыше ангел естество наше, древле отпадшее, и на престоле посаждено бысть Божественне, паче смысла: приидите торжествуим и воззовем: Господа пойте дела, и превозносите во вся веки.

Благословим Отца, и Сына, и Святого Духа, Господа. Вознесено выше Ангелов наше естество, / в древности падшее, / и на престоле божественном посажено непостижимо; / придите, восторжествуем и возгласим: / "Воспевайте Господа, творения, / и превозносите во все века!"

И ныне: Се Сын Твой Богородице, пленив Крестом Своим смерть, воскресе тридневен, и учеником Своим явлься, востече к небесным: с нимиже Тебе покланяющеся поем и славословим во вся веки.

И ныне, Богородичен: Вот, Сын Твой, Богородица, / пленив Крестом Своим смерть, / воскрес на третий день / и, ученикам Своим явившись, поднялся на небеса; / с Ним и Тебе поклоняясь, / мы воспеваем и славословим во все века.

Таже, Хвалим, благословим, покланяемся:

Затем: Хвалим, благословляем, поклоняемся Господу, воспевая и превознося Его во все века.

Катавасия:

Катавасиа: Разрешает узы, и орошает пламень, трисветлый Богоначалия Образ: поют отроцы, благословит же Единаго Спаса и Вседетеля, яко Благодетеля сотворенная всяческая тварь.

Катавасия: Расторгает узы и орошает пламя / Трисветлый образ Богоначалия; / отроки поют, а все созданное творение / единого Спасителя и Творца всего, / как благодетеля благословляет.

На 9-й песни, Честнейшую не поем, но поем припев праздника:

Величай душе моя, вознесшагося от земли на небо, Христа Жизнодавца

Песнь 9

Ирмос: Тя паче ума и словесе Матерь Божию, в лето Безлетнаго неизреченно рождшую вернии единомудренно величаем.

Ирмос: Тебя, превыше ума и слова / ставшую Матерью Божией, / во времени Сверхвременного неизреченно родившую, / мы, верные, единомысленно величаем.

Тебе избавителя мира Христа Бога, апостоли видяще Божественно возвышаема, со страхом играюще величаху.

Тебя, Искупителя мира, Христа Бога, / Апостолы, видя божественно возвышаемым, / со страхом торжествуя, величали.

Твою обожившуюся плоть зряще Христе, на высоте ангели, друг ко другу глаголаху: воистнину Сей есть Бог наш.

Твою, Христе, обоженную плоть / на высоте созерцая, Ангелы / указывали друг другу: / "Это – воистину Бог наш!"

Тебе безплотных чинове Христе Боже, на облацех вземлема видяще, взываху: славы Царю, врата возмите.

Тебя увидев, Христе Боже, / на облаках поднимающимся, / полки бесплотных восклицали: / "Возвысьте врата для Царя славы!"

Тебе сошедшаго даже до последних земли, и человека спасшаго, и восхождением Твоим возвысившаго сего величаем.

Тебя, нисшедшего до крайнего предела земли / и человека спасшего, / и восхождением Своим его возвысившего, / мы величаем.

Богородичен: Радуйся Богородице Мати Христа Бога: Егоже родила еси, днесь от земли возносима со апостолы зрящи, возвеличала еси.

Богородичен: Радуйся, Богородица, Матерь Христа Бога! / Того, Кого носила Ты во чреве, / в сей день со Ангелами созерцая возносящимся от земли, / Ты возвеличила.

Вторый припев:

Ангели восхождение Владыки зряще ужасахуся, како со славою взятся от земли на горняя.

Второй припев праздника: Ангелы, восхождение Владыки созерцая, поражались, / как Он был вознесен со славою от земли на небеса.

Ин

Ирмос: Всяк земнородный да взыграется Духом просвещаемь, да торжествует же безплотных умов естество, почитающе священное торжество Богоматере, и да вопиет: "Радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево"

Ирмос: Всякий на земле рожденный / да ликует, Духом просвещаясь, / да торжествует и бесплотных Умов естество, / почитая священное торжество Богоматери, / и да взывает: / "Радуйся, Всеблаженная, / Богородица чистая, Приснодева!"

О даров паче постижения! О таинства страшнаго! Всеми бо владычествуяй, от земли отходя к небесным, учеником посла Духа Святаго, просветившаго сих смысл, и огненны сотворившаго благодатию.

О высшие постижения дары! / О повергающее в трепет таинство! / Ибо Владычествующий всем, / отходя от земли на небеса, / послал ученикам святого Духа, / просветившего их разум / и соделавшего их огненными благодатию.

Полцы ученичестии, Господь рече, вы седите во Иерусалиме: и Аз низпослю вам Утешителя другаго, Отцу сопрестольна и Мне равночестна, Егоже видите взимаема, и облаком светлым носима.

Сонму учеников сказал Господь: / "Вы оставайтесь в Иерусалиме, / и Я ниспошлю вам иного Утешителя, / Отцу сопрестольного и честью равного Мне, / Тому, Кого вы видите возносящимся / и носимым облаком светлым".

Взятся яве великолепие выше небес, плотию обнищавшаго, и соседением Отца почтеся естество наше опадшее: торжествуим, и согласно вси воскликнем, и восплещим руками радующеся.

Вознесено явно выше небес / великолепие Обнищавшего плотию, / и сидением с Отцом почтено / наше падшее естество: / восторжествуем все, и согласно воскликнем, / и восплещем руками в радости!

Богородичен: Свет о Света возсиявый Всенепорочная, из Тебе возсия, и черность безбожия всю разруши, и в нощи спящих просвети. Сего ради вси по долгу Тя во веки присно ублажаем.

Богородичен: Свет, от Света воссиявший, / из Тебя взошел, Всенепорочная, / и все омрачение безбожия прекратил / и в ночи спящих просветил; / потому мы все Тебя, как должно, / во веки непрестанно величаем.

Катавасия

Катавасиа: Радуйся Царице, Матеродевственная славо: всяка бо удобообращательная благоглаголивая уста витийствовати не могут, Тебе пети достойно: низумевает же ум всяк, Твое Рождество разумети. Темже Тя согласно славим.

Катавасия: Радуйся, Царица, матерям и девам слава! / Ибо никакие подвижные красноречивые уста, ораторствуя, не могут / Тебя воспевать достойно; / изнемогает и всякий ум, / стремясь постигнуть рождение от Тебя Христа; / потому мы Тебя согласно славим.

Ексапостиларий самогласен:

 

Учеником зрящим Тя, вознеслся еси Христе ко Отцу соседя, ангели предтекуще зовяху: возмите врата, возмите, Царь бо взыде к начальному Свету славы. [Трижды]

Когда ученики на Тебя взирали, / вознесся Ты к Отцу, Христе, чтобы с Ним восседать. / Ангелы же, впереди спеша, взывали: / "Поднимите врата, поднимите, / ибо Царь взошел к начальному Свету славы!" (3)

На хвалитех, Всякое дыхание: поставим стихи 4 и поем стихиры, глас 1. Подобен: Небесных чинов:

 

Ангельски иже в мире торжествуим, на престоле славы Богу носимому, взывающе пение: Свят еси Отче небесный, Соприсносущный Слове, Свят еси и Душе Всесвятый.

Мы, в мире сем живущие, / подобно Ангелам восторжествуем, / Богу, на престоле славы носимому, / возглашая песнопение: / "Свят Ты, Отче Небесный, / Свят Ты, столь же вечное Слово, / и Дух Всесвятой!" (2)

Начальницы ангелов смотряюще, Спасе, восхождения странное, недоумевахуся друг ко другу: что видение сие? Человек убо зраком видимый, якоже Бог, превыше небес с плотию восходит.

Начальники Ангелов / созерцая, Спаситель, восхождение необычайное, / недоумевали, друг другу говоря: / "Что это за зрелище? / Тот, Кого мы видим – обликом Человек, / но, как Бог, превыше небес / Он с плотию восходит!"

Галилеане зряще Тя вознесенна, от Масличныя горы с телом Слове, слышаху ангелов вопиющих им: что стоите зряще? Сей приидет паки с плотию, имже образом видесте.

Галилеяне, видя Тебя, Слово, / вознесенным с телом с Масличной горы, / слышали Ангелов взывающих к ним: / "Что вы стоите и смотрите? / Он придет во плоти снова, / таким же образом, как вы видели!"

Слава, и ныне, глас 2:

Родился еси яко Сам восхотел еси, явился еси яко Сам изволил еси: пострадал еси плотию Боже наш, из мертвых воскресл еси поправ смерть. Вознеслся еси во славе, всяческая исполняяй, и послал еси нам Духа Божественнаго, еже воспевати и славити Твое Божество.

Родился Ты, как Сам восхотел; / явился миру, как Сам благоволил; / пострадал плотию, Боже наш; / из мертвых воскрес, поправ смерть; / вознесся во славе, все Наполняющий, / и послал нам Духа Божественного, / чтобы мы воспевали и славили Твое Божество.

Славословие великое. Дается и святый елей братии. И поучение Студитово. И час 1-й в притворе. И совершенный отпуст.

 

© «Пасха.ru». При полном или частичном использовании материалов ссылка на «Пасха.ru» обязательна.

Яндекс.Метрика